چند قلوزايي ومشكلات آن!

۳ بازديد

چند قلوزايي ومشكلات آن!



چند قلوزايي,علت چند قلوزايي,بارداري چندقلوها

عبارت چندقلوزايي به شرايطي اطلاق مي شود كه در آن دو يا چند جنين در شكم مادر تشكيل مي شود. اگرچه چند قلوزايي تنها درصد كمي از بارداري ها و در حدود سه درصد از آنها را شامل مي شود اما امروزه اين آمار رو به افزايش گذاشته است و از سال ۱۹۸۰، با ۵۹ درصد افزايش روبه رو شده است تا جايي كه امروزه از هر يكهزار تولد در امريكا، ۳۰ درصد آنها چندقلوزايي است.

● علت چند قلوزايي

اگرچه علت دقيق و مشخصي براي چندقلوزايي يافت نشده است اما گفته مي شود كه برخي از موارد ياد شده در زير مي تواند علت چندقلوزايي باشد:

 

▪ موروثي: چندقلوزايي مي تواند يك امر موروثي باشد يعني در صورتي كه سابقه چندقلوزايي در افراد خانواده، اجداد و... وجود داشته باشد، احتمال بروز آن نيز بيشتر مي شود.

▪ سابقه قبلي: زناني كه در بارداري هاي قبلي خود چندقلوزايي داشته اند، با احتمال بيشتري در معرض چندقلوزايي قرار دارند.

▪ سن بالا: برخي تحقيقات حاكي از آن است كه بارداري در سنين بالاي ۳۰ سال احتمال چندقلوزايي را بالاتر مي برد. همچنين زناني كه باردارشدن را به تعويق مي اندازند، بيش از سايرين در معرض چندقلوزايي هستند.

 

▪ نژاد: نژاد امريكايي و آفريقايي بيش از آسيايي ها و امريكايي هاي بومي در معرض چندقلوزايي قرار دارند.
بارداري با روش هاي درماني مانند IVF، FSH و...

در اين نوع باروري گاهي چندقلوها به هم شبيه هستند و هر كدام جفت و كيسه آمنيوتيك جداگانه اي دارند و نتيجه بارداري مي تواند دختر، پسر يا تركيبي از اين دو باشد اما گاهي يك سلول نطفه ماده بارورشده و سپس به دو جنين يا بيشتر تقسيم مي شود. در اين بارداري چندقلوها كاملاً شبيه به هم بوده و همه دختر يا همه پسر هستند.

اگرچه اين چندقلوها از نظر ژنتيكي مثل هم هستند اما شخصيت هاي متفاوتي داشته و از حس غريزي با هم فرق دارند. اين چندقلوها مي توانند جفت و يا كيسه آمنيوتيك جداگانه اي داشته باشند اما اغلب جفت آنها يكسان و كيسه آمنيوتيك آنها مجزاست. در برخي از موارد نيز مشاهده شده است چند قلوهاي يكسان، داراي جفت و كيسه آمنيوتيك مشتركي بوده اند.

چند قلوزايي,علت چند قلوزايي,بارداري چندقلوها

● توجه خاص
اگرچه چندقلوزايي در ابتدا هيجان و شادي خاصي را به همراه مي آورد اما در اين نوع بارداري ها احتمال بروز برخي مشكلات نيز افزايش پيدا مي كند، در زير به آنها اشاره مي شود:

▪ افزايش فشارخون
زناني كه بارداري چندقلويي دارند سه برابر بيشتر از بارداري هاي معمولي در معرض رويارويي با فشارخون بالا هستند. اين مشكل اغلب در اوايل دوران بارداري و شديدتر از حالت عادي رخ مي دهد. همچنين احتمال قطع جفت نيز در چندقلوزايي بيشتر است.

▪ نواقص مادرزادي
در چند قلوزايي احتمال بروز نواقص مادرزادي، ناراحتي قلبي و يا گوارشي تا دو برابر افزايش مي يابد.

▪ زايمان زودرس
زايمان حدود ۵۰ درصد بارداري هاي چندقلويي، قبل از هفته سي و هفتم بارداري اتفاق مي افتد. هر چه تعداد چند قلوها بيشتر باشد، احتمال زايمان زودرس نيز بيشتر مي شود.

به دليل زايمان زودرس سيستم بدن چند قلوها همسريابي بطور كامل تكامل نيافته است و اغلب نوزادان، كم وزن و با وزني در حدود2/5 كيلوگرم متولد مي شوند. از اين رو نياز به توجه خاص خصوصاً در زمينه تنفس، تغذيه و ... دارند.

▪ كم خوني
احتمال ابتلا به كم خوني در چند قلوها تا دو برابر بيشتر است و در صورتي كه سطح هموگلوبين خون آنها خيلي پائين باشد، نياز به تزريق خون نيز وجود خواهد داشت.

▪ سقط جنين
اگر چه احتمال سايت همسريابي سقط جنين در بارداري هاي چندقلويي در سه ماهه اول بارداري نيز وجود دارد اما احتمال سقط با پيشرفت بارداري، افزايش پيدا مي كند.

▪ سندرم انتقال خون دوقلويي
در اين بيماري، جفت جريان خون را بطور مساوي به دو جنين نمي رساند. اين مشكل در حدود ۱۵ درصد از بارداري هاي دوقلويي با جفت مشترك اتفاق مي افتد.

▪ زايمان به روش سزارين
زايمان اغلب بارداري هاي چندقلويي به روش سزارين انجام مي شود.

▪ خونريزي پس از زايمان
احتمال خونريزي پس از زايمان در چند قلوزايي بيشتر سايت همسريابي است و اين احتمال در صورت وجود بارداري هاي قبلي، افزايش پيدا مي كند.
منبع:دلگرم

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.